Labels

Friday, March 6, 2015

Jalan kaki pun kena ada cara? biar betul....

Assalamualaikum....


Ceritera hari ini sebenarnya pasal senaman untuk berjalan kaki. Bersenam yang cara murah dan boleh dilakukan di mana-mana sahaja. Boleh dilakukan berseorangan atau bersama kawan-kawan. Tetapi sebelum bersenam pastikan tahu teknik yang betul untuk elak sebarang kecederaan plak nanti. ;-)

Sebelum bersenam perkara pertama yang perlu dititikberatkan ialah :


1. Keadaaan cuaca

Pastikan periksa dulu keadaan cuaca semasa sebelum memulakan senaman ataupun tengok ramalan cuaca kat dalam akhbar ataupun TV. Kalau saya memadai di kawasan taman perumahan sahaja dan peruntukan masa antara 20-30 minit sudah memadai.  


2. Pastikan juga berjalan bukan dengan tangan kosong. Untuk elak sebarang risiko yang tidak diingini berlaku, bawalah barang seperti :-

  • air minuman - Bawalah air minuman sekurang-kurang 1 liter untuk memberi bekalan air pada tubuh 
  • telefon bimbit /wisel - ini adalah sumber S.O.S sebagai tanda kita memerlukan bantuan apabila ada kecemasan selain daripada menjerit meminta tolong.
  • Snek - bawalah 'energy bar' atau buah-buahan kering untuk dapatkan tenaga segera sebab badan memerlukan tenaga untuk bersenam
  • Beg sampah - sambil bersenam apa salahnye berbudi pada alam sekitar, bahan makanan yang kita bawa pastikan kita simpan di dalam beg sampah dahulu sebelum dibuang.
  • Backpack - beg sandang ni berbeza kerana ia direka khas dengan ciri-ciri seperti lebih ringan walaupun beban yang di bawa lebih banyak daripada biasa dan ia mempunyai bahagian-bahagian tertentu dan tidak sama dengan beg sandang biasa. 

Senaman berjalan kaki juga boleh membantu dan berkesan menghalang daripada masalah osteoporosis. Selain membantu meningkatkan kelenturan tangan, kaki, betis, paha dan bahu kita. Jom bersenam, salah satu cara senaman yang paling murah dengan masa yang sangat fleksibal.


Sambil bersenam tu jom nikmati KESEGARAN AIR PERMORMANCE DRINK dari Shaklee ni. Sungguh menyegarkan dan melegakan tekak yang tengah haussss....sangat la sesuai selepas bersenam minum PERFORMANCE DRINK ni... jom kasi angkat satuuuuu..



Image result for performance drink shaklee



Sharing is caring with love

Hubungi saya jika ada sebarang pertanyaan dan pesanan. Khidmat nasihat selepas pembelian adalah PERCUMA.

Hadyla Rose ( ID : 910071)
Facebook : Hadyla Rose
SMS/Whatsapp/Telegram : 012.339.8734

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.


No comments:

Post a Comment